Hem / Nyheter/Blogg

WellO2

Finsk succéprodukt hjälper svenskarna att andas bättre

Stärker andningen och renar luftvägarna. Andningsredskapet WellO2 har sålts i över 50 000 exemplar i Finland och finns nu också i Sverige och övriga Norden.

Det nya andningsredskapet WellO2 har gjort succé i Finland och lanseras nu i Sverige och övriga Norden. WellO2 är en innovation som förbättrar andningskapaciteten och bromsar andningens åldrande.
– Det blir direkt lättare att andas, säger Ilpo Kuronen, vetenskapligt sakkunnig för WellO2.

Här kan du beställa WellO2 >

Andningsredskapet WellO2 har utvecklats i Finland, och är en kombination av två var för sig vetenskapligt beprövade metoder:
1. Andning med motstånd
2. Inandning av varm vattenånga

– Det unika med WellO2 är att den förenar dessa två etablerade sätt att förbättra andningsförmågan och luftvägarnas kondition, säger Ilpo Kuronen, filosofie doktor i klinisk biokemi och vetenskapligt sakkunnig för WellO2.

Motverkar andningens åldrande
Effekten med WellO2 är både kort- och långsiktig.
– Det känns direkt att det blir lättare att andas eftersom ångandningen öppnar och renar luftvägarna från slem och partiklar. Den varma ångan kan också lindra irritationer i luftvägarna, förklarar Ilpo Kuronen.

På sikt förbättras andningskapaciteten.
– Andningen försämras med åldern. Från 65 år minskar muskelstyrkan med 1,5-2 procent varje år. När andningsmusklerna försvagas blir vi lättare andfådda, bröstkorgen blir mindre elastisk, hållningen sämre och diafragman kan inte fungera optimalt.

I 80-årsåldern har vi normalt bara hälften av den andningskapacitet vi hade som 20-åringar. Men andningsträning med WellO2 kan bryta den negativa spiralen och bromsa den processen.

Så tränar du: ”Några minuter räcker”
Att träna med WellO2 är enkelt. Du sitter ner och djupandas genom ett munstycke som har ett justerbart motstånd. Samtidigt andas du in varm vattenånga.
– Det är en trygg form av motion, du kan sitta i lugn och ro vid köksbordet och träna i din egen takt – några minuter räcker. Träna helst en gång eller två gånger om dagen som en rutin, men några pass i veckan gör också skillnad, säger Ilpo Kuronen.



Att andningsträna med motstånd är ett etablerat sätt att förbättra sin andning som har beskrivits vetenskapliga studier sedan 1980-talet.
– Andningsmusklerna stärks, luftvägarna vidgas och lungventilationen blir bättre, jämnare och mer effektiv. Det har man konstaterat i studier med bland annat patienter som har astma och KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom), berättar Ilpo Kuronen.

Hjälper vid återhämtning efter covid-19
Regelbunden användning av WellO2 minskar också risken för infektioner:
– Inandning av varm ånga förbättrar slemhinnornas skick i de övre luftvägarna, och en frisk slemhinna kan beskrivas som kroppens egen brandvägg mot infektioner. Konditionen på slemhinnan och dess flimmerhår är mycket viktig i kampen mot virus och andra partiklar.

Nya studier visar att andningsträning även hjälper vid återhämtning efter covid-1, och att träningen kan minska risken för intensivvård vid sjukdomen – läs mer om det här.

Används framför allt av äldre
Andningsredskapet WellO2 lanserades i Finland 2016 och har blivit väldigt efterfrågat. Framför allt äldre personer använder det för att stärka sin andning, bli mindre andfådda och få mer energi.

Men WellO2 är också populärt bland idrottare och motionärer som vill prestera bättre genom att öka sin andningskapacitet. Finska längdskidåkaren Krista Pärmäkoski har använt WellO2 regelbundet sedan 2016.



– WellO2 har blivit en naturlig del av min träningsrutin och är en självklar reskamrat under tävlingar och träningsläger, säger Krista, landslagsskidåkaren som har tre OS-medaljer och sex VM-medaljer hemma i prisskåpet.


Beställ din WellO2 här >


Så fungerar WellO2
Du fyller apparaten med kallt dricksvatten och ställer in motstånd och temperatur, som båda är justerbara. Börja med lägsta nivån på båda.
Sedan tränar du genom att andas lugnt genom munstycket. Det räcker med 5-15 andetag.
• När du andas ut genom motståndet i munstycket vidgas dina luftvägar och utandningsmuskulaturen stärks, vilket gör det lättare att andas.
• När du andas in genom motståndet stärks inandningsmuskulaturen samtidigt som den varma vattenångan öppnar och rengör luftvägarna från slem och partiklar.

Aulis uppfann WellO2
Innovatören bakom WellO2 är finländaren Aulis Kärkkäinen, 69, som haft svår astma hela livet och upptäckte att två saker lindrade:

• Andas med motstånd (till exempel genom en slang i vattenfylld flaska)
• Ångbastu

Kan man kombinera de två metoderna? Det undrade Aulis och började skissa på ett redskap. Första prototypen byggde han 2008 och började använda dagligen. Han samlade så småningom ihop ett team som byggde en riktig prototyp med namnet WellO2. Produkten började utvecklas tillsammans med medicinska experter 2014. Idag är hans idé en globalt patenterad teknologi som sålt i över 50 000 exemplar – och som Aulis har stor nytta av:
– Jag har använt min egen metod varje dag i drygt tio år och mår bättre än när jag var ung. Min andning är idag som en idrottares och 10 procent bättre än när jag var i 40-årsåldern.

Ny metod: Så kan du förbättra din andning

Trygg och effektiv träning som kan utföras när du sitter i lugn och ro vid köksbordet. Att träna några minuter om dagen är lagom med andningsredskapet WellO2.

Andningen försämras med åldern. Vid fyllda 80 har vi bara kvar 50 procent av den andningskapacitet vi hade som 20-åringar.
Men enkel andningsträning kan bromsa den processen.
– Det nya andningsredskapet WellO2 är väldigt effektivt och enkelt att använda. Du kan sitta vid köksbordet och träna – och det räcker med några minuter om dagen, säger Ilpo Kuronen, vetenskapligt sakkunnig för WellO2.

Här kan du beställa WellO2 >

Med åldern minskar lungvolymen, bröstkorgen blir stelare och andningen mindre effektiv. Andningsmusklerna försvagas och vi blir lättare andfådda.
– En 80-åring har normalt bara hälften så stor andningskapacitet som en 20-åring. Det är en anledning till att äldre personer tillhör riskgruppen för covid-19, säger Ilpo Kuronen, filosofie doktor i klinisk biokemi och vetenskapligt sakkunnig för WellO2.

”Tyvärr inte så känt att vi behöver andningsträna”
Regelbunden andningsträning är ett effektivt sätt att bromsa den processen.
– Vi känner alla till att vi behöver motionera – promenera, cykla eller träna på andra vis – för att bibehålla vår hälsa med åren. Lika viktigt är det att träna andningsmusklerna, men tyvärr är det inte lika känt. Det kan också vara svårt att veta hur man ska träna dessa muskler effektivt, säger Ilpo Kuronen.

Hjälper 50 000 finländare att andas bättre
Andningsträningsapparaten WellO2 är en finsk innovation, utvecklad för att stärka andningsmuskulaturen på ett mångsidigt sätt. Produkten är en stor framgång i Finland där den sålt i över 50 000 exemplar.
– WellO2 är en globalt patenterad teknologi som kombinerar två var för sig beprövade metoder: Dels andning med motstånd och dels inandning av varm vattenånga, säger Ilpo Kuronen och fortsätter:
– Träningen är mycket enkel. Du sitter ner och djupandas genom ett munstycke som har ett justerbart motstånd. Samtidigt andas du in varm vattenånga. Det räcker med att träna några minuter varje gång. Träna helst en gång eller två gånger om dagen som en rutin – men några pass i veckan gör också skillnad.



Vilket resultat ger träningen?
Ilpo Kuronen berättar om tre effekter:

Ökad andningskapacitet
Andningsmusklerna stärks och andningen blir på sikt mer effektiv. Lungventilationen blir bättre och jämnare och syreupptagningen i lungorna förbättras. Bröstkorgen blir rörligare och diafragman fungerar bättre. Andfåddheten minskar.
Direkt lättare att andas
Fuktigheten ökar i slemhinnorna vilket innebär att luftvägarna lättare transporterar bort slem och partiklar. Det blir direkt lättare att andas, till exempel vid astma eller bronkit.
Minskad risk för infektioner
Luftvägarna värms och fuktas regelbundet av ångan vilket förbättrar slemhinnornas kondition och minskar risken för att virus och infekterade partiklar fäster. Det bidrar till mindre irritation i luftvägarna och minskad risk för infektioner.

Hjälper vid återhämtning efter covid-19
Att andas med motstånd är en etablerad metod för att förbättra sin andning och minska andfåddhet som har beskrivits i vetenskapliga studier sedan 1980-talet.
– Andningskapaciteten förbättras – det har man konstaterat i studier med bland annat patienter som har astma och KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).

Nya studier visar att andningsträning också hjälper vid återhämtning efter covid-19, och att träningen kan minska risken för intensivvård vid sjukdomen – läs mer om det här.

Trygg träning för äldre
Andningsverktyget WellO2 är en trygg och effektiv träningsmetod för äldre personer som kanske inte alltid kan ge sig ut och promenera eller cykla, betonar Ilpo Kuronen.
– Jag kan rekommendera den till alla som vill förbättra sin andning. Både personer som lider av olika slags andningsbesvär och friska personer har stor nytta av att börja andningsträna.

Beställ din WellO2 här >

Andas med WellO2 eller med PEP-flaska, vad är skillnaden?
Läs här >

Så tränar du med WellO2 – steg för steg

1. Fyll apparaten med kallt dricksvatten och anslut den till ett eluttag.
2. Välj motstånd och önskad ångtemperatur som uppnås efter cirka två minuter.
3. Börja din andningsträning.

Andas ut genom munstycket
Andas in som vanligt och ut genom munstycket så att du tömmer lungorna. Släpp och andas in som vanligt. Upprepa gärna några gånger.
Andas in genom munstycket
Andas in lugnt och kraftfullt genom munstycket så att du fyller lungorna med den varma ångan, håll kvar några sekunder innan du släpper munstycket och andas fritt. Upprepa gärna några gånger.

Efter en tid kan du prova att göra övningar där du växelvis andas ut och in i munstycket.

Andas både ut och in genom munstycket
Ta ett vanligt andetag in, andas sedan ut genom munstycket så att magmusklerna aktiveras. Direkt efter gör du en lika kraftfull inandning i munstycket. Upprepa 5-15 gånger eller det antal som passar dig bäst. Känns det för tungt, andas som vanligt mellan varje andetag i WellO2. Träna i lugn och ro i din egen takt, steg för steg kan du öka din träning. Tänk på att sitta med så rak hållning som möjligt när du tränar.
Du kan även använda den medföljande näsmasken och andas in ångan genom näsan, vilket ökar skyddet i nässlemhinnan och lindrar vid nästäppa.

4. När du är klar, töm ut vattnet och skölj de lösa delarna som får dropptorka. Efter 5-10 pass kan du köra rengöringsprogrammet.

WellO2 är enkel och säker att använda eftersom konstruktionen med dubbla skal säkerställer att det bildas jämn ånga och att man inte kommer i kontakt med hett vatten.

Fakta om WellO2
• WellO2 är en globalt patenterad teknologi som kombinerar ångandning med motstånd i in- och utandningen.
• Produkten har funnits på den finska marknaden sedan 2016 och sålts i över 50 000 exemplar.
• WellO2 är ingen medicinsk produkt. Syftet är framför allt träning av andningsmuskulaturen genom ett justerbart motstånd i kombination med inandning av varm ånga.

Användning av WellO2 vid luftvägsinfektioner

WellO2 bygger på motståndsandning och andning av varm vattenånga. Utandning med motstånd öppnar luftvägarna medan varm vattenånga vid inandning behandlar slemhinnorna och verkar slemlösande. Regelbunden motståndsandning med ånga stärker andningsmusklerna och stöder luftvägsslemhinnans normala funktion, vilket förbättrar kroppens skydd mot patogener.

WellO2 är säker att använda vid luftvägsinfektioner och det finns inga begränsningar för användandet. Har man feber bör extra belastning undvikas. Men även då kan övningar göras med det lägsta motståndet om det känns lätt. Motståndsandning och ånga kan lindra symtomen.

WellO2 har ett rengöringsprogram, som med het ånga avlägsnar alla bakterier, virus och mikrober som kan finnas i behållaren. Programmet rengör även lösa delar som placerats i rengöringskorgen, och WellO2 kan användas av flera personer. Rengöringsprogrammet rekommenderas alltid att köras innan ny användare.

WellO2 är inte klassad som en medicinsk produkt, men de beprövade metoderna som WellO2 använder, har studerats ingående för att förebygga eller behandla olika luftvägsinfektioner.

Om du inte har en luftvägsinfektion

Du kan använda WellO2 dagligen enligt instruktionerna.

  1. Träning av andningsmusklerna kan lindra symtomen från en luftvägsinfektion och minska behovet av sjukhusvistelse och intensivvård.
  2. Inandning av varm ånga kan i sin tur minska risken för virusinfektion (förstöra viruset eller minska replikationen) och förkorta varaktigheten för bakteriell infektion.
  3. Slemhinnan och huden i de övre luftvägarna bildar frontlinjen i kroppens försvar. Slemhinnornas skick påverkar hur patogener kommer in i våra kroppar. Välfungerande slemhinnor hjälper till att skydda mot infektion. WellO2 återfuktar andningsorganens slemhinnor och stöder därmed slemhinnans normala funktion. Ånga och motståndsandning hjälper att avlägsna slem och tillhörande föroreningar från luftvägarna.
  4. Regelbunden träning med WellO2 vidgar bronkerna och stärker andningsmusklerna. Detta hjälper kroppen att motstå stress och belastning orsakad av infektioner.

Om du har lindriga symptom på luftvägsinfektion

Du kan använda WellO2, men vi rekommenderar att du använder det lägsta andningsmotståndet, eftersom muskelträning inte rekommenderas när du är sjuk. 

  1. Andningsträning med WellO2 öppnar bronkerna och förbättrar lungventilationen, varm vattenånga ökar luftfuktigheten och hjälper effektivt att avlägsna slem och föroreningar från luftvägarna. Detta förbättrar luftflödet, vilket kan göra andningen och känslan lättare.
  2. Under sjukdom bör kraftig träning av andningsmusklerna undvikas. Använd endast motståndet 0.
  3. När du har en luftvägsinfektion är rådet att använda rengöringsprogrammet efter varje användning.

Om du har en svår luftvägsinfektion

Du kan använda WellO2, men vi rekommenderar att du använder det lägsta andningsmotståndet, eftersom muskelträning inte rekommenderas när du är sjuk.

  1. Det finns inga begränsningar för användandet av WellO2, du kan använda enheten när det känns bra.
  2. Stärkt lungventilation lindrar känslan av andfåddhet och förbättrar gasutbytet i lungorna. Att stärka andningsfunktionen är viktigt för att motverka kollapsad lungvävnad.
  3. Lungornas sträckreceptorer aktiveras, vilket kan utlösa neurotransmittorer som förbättrar blodflödet.
  4. Under återhämtningsfasen kan andningsträning med WellO2 förbättra återhämtningen.
  5. När du känner dig frisk kan du använda WellO2 som vanligt.

 

Använd inte WellO2-enheten om du har eller misstänker att du kan ha:

  • Pneumotorax
  • Färsk trumhinneskada
  • oläkta sår i ansiktet, på bröstkorgen/magen.

Källförteckning:

  1. Tyrrell D., et al. Local hyperthermia benefits natural and experimental common colds. 1989, 298:1280-3
  2. Conti C., et al. Antiviral effect of hyperthermic treatment in rhinovirus infection. Antimicrob Agents Chemother, 1999;43(4):822-9.
  3. Sebastian L., et al. The effect of local hyperthermia on allergen-induced nasal congestion and mediator release. J Allergy Clin Immunol 1993, 92:850-6.
  4. Desrosiers M. et al. Behandling med varm, fuktig luft minskar nässvaret på allergenutmaningar. J Allergy Clin Immunol 1997, 99:77-86.
  5. Foxman et al. Temperature-dependent innate defence against the common cold virus limits viral replication at warm temperature in mouse airway cells. PNAS, 2015, vol 112, no: 3.
  6. Jing J.C. et al. Scientific REPORTS | 7: 8522 | DOI:10.1038/s41598-017-08968-x. Visualization and Detection of Ciliary Beating Pattern and Frequency in the Upper Airway using Phase Resolved Doppler Optical Coherence Tomography 2017.
  7. Vora SU et. al. Effect of Steam Inhalation on Mucociliary Activity in Patients of Chronic Pulmonary Disease. Indian J Chest Dis Allied Sci, 1993, 35 (1), 31-4 Jan-Mar .
  8. Pick HJ., et al. P25 Inspiratory muscle training (IMT) for adults discharged from hospital with community acquired pneumonia (CAP) – a feasibility study. Thorax, 2018, Vol. 73, Issue Suppl 4.
  1. Björkqvist M., et al. Bottle-blowing in Hospital-treated Patients with Community-acquired Pneumonia. J Scand Inf. Dis. 1997, 29/1.