Hem / Mindre åldrande – mer aktivitet

Mindre åldrande – mer aktivitet

Förbättra andningen med WellO2

Vanligt när vi börjar bli äldre:

• Gå i trappor eller bära matkasse känns ansträngande
• Andningen är ibland svag och ibland ytlig/intensiv
• Sömnen blir avbruten/det är svårt att sova

WellO2 stärker, vidgar och rengör luftvägarna med andningsmotstånd och varm ånga.

Motverka försämrad andning
Andningskapaciteten sjunker med åldern. Även muskelstyrkan försämras – från 65-års ålder minskar den med 1,5–2 procent per år. När andningsmusklerna försvagas, blir vi lättare andfådda. Bröstkorgen blir mindre elastisk och hållningen i bröstryggraden trycks ihop.Det här leder till att diafragman inte kan fungera optimalt.

Dessa faktorer bidrar till sämre andning när vi blir äldre, vilket minskar möjligheten till ett fortsatt aktivt liv, vilket ytterligare minskar muskelstyrkan och försvagar det allmänna tillståndet.

Andningsträning med WellO2 kan bryta spiralen.

Mindre andfåddhet. Mer energi.
Träning av andningsmusklerna förbättrar andningskapaciteten genom att andnings-
muskulaturen stärks/blir uthålligare och andfåddhet minskar. Bröstkorgen blir rörligare och diafragman fungerar bättre. Effektiv djupandning, andning genom diafragman, aktiverar kroppens djupa muskler till att stöda ryggraden. Djupandningen har många hälsoeffekter som påverkar vagusnerven, med en lugnande effekt på humöret och nattsömnen.

Övningar för andningsmusklerna är en trygg form av motion som kan göras vid köks-
bordet. Genom att stärka andningsmusklerna förbättras möjligheten till en aktivare vardag.

Enkla övningar för att förbättra och behålla andningskapaciteten
Övningar 5-15 minuter 1-2 ggr dagligen under den första månaden, följt av 3-5 ggr/vecka (eller vid behov) är lagom för de flesta. WellO2 är startklar på 2 minuter och övningarna blir snabbt en rutin likt att borsta tänderna.

WellO2-användare berättar:

"Andning genom munstycket fungerar bäst för mig. Övningar av bröstkorgens andningsmuskler med djup in- och utandning gav resultat efter bara några sessioner. Den stora förbättringen för mig är att promenader på 10.000 steg har ökat till ca 13.000 på samma tid med bara en flåspaus i halvtid."

Aleksander N

WellO2 – För en lättare vardag