Hem / Idrottare och sportprestationer

Idrottare och sportprestationer

Optimera andningen och prestera bättre

WellO2 trimmar din andningskapacitet

• Ökar andningens energieffektivitet samt styrkan i andningsmuskulaturen.
• Ökad muskelstyrka i luftvägarna som inte kan tränas upp på annat sätt.
• Minskar effekterna av kall och torr luft vid träning/tävling.
• Kan öka skyddet mot förkylningar.

Optimerar prestationsförmågan
Som kroppens andra muskler, behöver också andningsmusklerna kontinuerlig träning. Musklerna i svalget och munnens inre delar utvecklas nästan inte alls vid vanlig träning. Andningsvägarnas muskelstyrka inverkar på andningstekniken samt syreupptagningsförmågan. Med fel andningsteknik, t.ex. ytlig andning som i huvudsak görs med hjälpmuskler, kan starka lungor bli ineffektiva.

I normala förhållanden använder andningen 5 procent av kroppens energiförbrukning. Under tung belastning används upp till 30 procent av kroppens energiförbrukning till andning. Därför är det viktigt för utövaren hur man andas och hur mycket energi som går åt till att andas.

Fuktar luftvägarna
Då luften som finns i lungorna av naturen är mycket fuktig, nästan vid daggpunkten, belastas luftvägarna av torr och kall luft. Intensiv andning genom munnen och ökad ventilation under träning/tävling stör lungornas fuktbalans. I värsta fall kan ansträngningsastma leda till förträngningar i luftvägarna. Också en försämring av flimmerhårens aktivitet och epitelets försvinnande gör situationen ännu sämre. Svårigheter att avlägsna slem utsätter luftvägarna för retningar och möjliga infektioner. Den varma vattenångan från Wello2 fuktar och kan öka skyddet i luftvägarna.

Kan minska förkylningsrisken
Med den medföljande näsmasken andas man in vattenångan som fuktar och kan lindra de övre luftvägarna/slemhinnorna.

Effekter av WellO2

• Andningens energieffektivitet och styrkan i andningsmuskulaturen ökar.
• Kan minska effekterna från kall och torr luft underträning/tävling
• Kan öka skyddet mot förkylning och skadliga luftpartiklar.
• Kan lindra vid förkylning eller pollenallergi.
• Kan motverka/reducera ansträngningsastma.
• Kan minska stressnivåerna, vilket kan förbättra återhämtningen.
• Kan ge förbättrad sömnkvalitet.

En studie undersökte 10 st manliga fotbollsspelare, som ökade sitt utandningstryck med i genomsnitt 11% efter tre veckors träning med WellO2.

WellO2-användare berättar

"Användningen av WellO2 har blivit en del av min träningsrutin och jag tar även med redskapet på tävlingar och träningsläger.
Jag andas också regelbundet varm ånga i övre luftvägarna med en näsmask. Detta är särskilt viktigt under influensasäsongen, när risken för sjukdom är högre. Jag har lyckats hålla mig exceptionellt frisk de tre senaste åren."

Krista Pärmäkoski
Längdskidåkare och flerfaldig OS-medaljör

"Jag använder Wello för att upprätthålla och maximera andningsmusklerna och följaktligen ökad andningseffektivitet och uthållighet. Den varma ångan har hjälpt till att hålla min astma under kontroll så att min prestanda inte längre är begränsad. Jag märkte att andningsövningar med stort motstånd även förbättrat min hållning och stärkt bålen, vilket ökat säkerheten vid tung styrketräning.

'' The Saw Bagpipe '' har förblivit en permanent del av min träning – är en bra uppfinning!

Joel Naukkarinen
Roddare

"Första gången jag hörde talas om WellO2 var det från min tränare som berättade för mig att Aulis Kärkkäinen har utvecklat en enhet för att öka hans andningsförmåga. Jag tycker det är viktigt som elitidrottare att alla mina muskler är starka, och lungorna är lika viktiga som biceps eller benmuskler.

På vintern, tränar och tävlar vi i hallar med torr inomhusluft. Efteråt tar jag upp andningsredskapet från min träningsväska och andas djupt. Jag vill sprida budskapet om wello till idrottare i alla åldrar och till andra idrottare.
Jag rekommenderar att du använder wello. Kom ihåg att andas! "

Sara Francis
Sprinter